ETTA kaalukonverents LIIGSED KILOD- PÕHJUSED JA LAHENDUSED


Konverents toimus 04. novembril 2014 Tallinnas Euroopa Hotellis

Konverentsi loenguid saab näha rubriigist KONVERENTSID. Siinkohal lisalugemist:

2008 GK tabel. Teadusuuringutel põhinev tabel GI ja GK kohta: Atkinson FS, Foster-Powell K, Brand-Miller JC. International Tables of Glycemic Index and Glycemic Load Values: 2008. DiabCare 2008; 31(12).
GI ja GK artikli algus, 2008 – eelpoolnimetatud artikli algus eesti keeles.
Süsivesikud mõjutavad veresuhkrutaset erinevalt: Kokkuvõte artiklist, mis ilmus ajakirjas Clinical Diabetes (A. R. Kirpitch and M. D. Maryniuk, The 3 R`s of Glycemic Index: Recommendations, Research, and the Real World, Clinical Diabetes 2011, 4 Vol 29).
Teaduslikke uuringuid erinevaid süsivesikuid sisaldavate toitude mõju kohta kehakaalule. Annely Soots, toitumisterapeut, artikkel ajakirjast Toitumisteraapia nr 12.

PROBLEEMID KEHAKAALUGA on väga paljudel inimestel ja üldse mitte ainult ülekaalulistel. Tervislikult toitudes ning toidu glükeemilist koormust arvestades saaksime ära hoida ka söömishäireid. Kui inimene teab, et tervislikult söömine ei tee paksuks, siis ta ei hakka toitu vältima ega nälgima.

Olulised mõisted on glükeemiline indeks ja glükeemiline koormus – need ei tähenda ühte ja sama asja.

Glükeemiline indeks GI näitab vere glükoositaseme tõusu teatava aja jooksul pärast konkreetse toiduaine tarbimist. Madal on glükeemiline indeks alla 55. GI miinuseks on kättesaadavate süsivesikute hulga mittearvestamine.
- Kui süsivesiku GI on kõrge, kuid seda leidub toiduportsjonis vähe , siis on selle mõju veresuhkrule ja seega ka koormus organismile samuti väike.
- Või vastupidi – kui GI on madal, kuid süsivesikute kogus toiduportsjonis suur, on ka koormus suurem.

Glükeemiline koormus GK arvestab korraga nii süsivesikute veresuhkru taset tõstvat toimet kui süsivesikute ja kiudainete hulka toiduportsjonis. GK arvulise väärtuse leidmiseks korrutatakse toiduaine glükeemiline indeks toiduportsjonis sisalduvate kättesaadavate süsivesikute hulgaga ja jagatakse tulemus 100-ga.
Mida kõrgem on glükeemiline koormus, seda suurem on organismi insuliinistress ehk seda rohkem peab organism insuliini tootma. Madal GK on alla 10.
- Kuigi madala GK-ga toidud on tavaliselt ka madala GI-ga, leidub kõrge GK-ga toite, mille GI on madal! Näiteks on mõnede küpsetiste, makaronitoodete, maisi ja riisi GI üsna madal, kuid süsivesikute rohke sisalduse tõttu on nende GK kõrge.